Šiuolaikinės profesinės mokyklos tapo moderniais švietimo centrais, kurie ruošia aukštos kvalifikacijos specialistus Lietuvos darbo rinkai. Statistika rodo, kad net 70% profesinių mokyklų absolventų įsidarbina per pirmuosius šešis mėnesius po mokslų baigimo.
Lietuvoje veikiančios profesinės mokyklos, įskaitant Vilniaus profesines mokyklas ir profesines mokyklas Kaune, siūlo platų specialybių pasirinkimą. Stojantieji po 10 klasių turi galimybę rinktis iš daugiau nei 100 skirtingų profesinių mokyklų specialybių, pritaikytų šiuolaikinės rinkos poreikiams.
Šis išsamus vadovas padės būsimiems studentams išsirinkti tinkamiausią profesinę mokyklą 2025 metais, įvertinant mokymo kokybę, įrangą, praktikos galimybes ir karjeros perspektyvas.
Lietuvos profesinio mokymo sistema išgyvena reikšmingą modernizacijos etapą, kurio metu įkurti 31 sektorinis praktinio mokymo centras [1]. Šie centrai aprūpinti moderniausia praktinio mokymo įranga ir teikia aukščiausios kokybės profesinio mokymo paslaugas.
Profesinėse mokyklose įdiegta pažangi įranga atitinka šiuolaikinius pramonės standartus. Modernios laboratorijos aprūpintos:
Į profesinių mokyklų infrastruktūros atnaujinimą investuojamos reikšmingos ES struktūrinių fondų lėšos. Pavyzdžiui, Alytaus profesinio rengimo centro modernizavimui skirta 2,8 mln. eurų [1], o Telšių statybos sektorinio praktinio mokymo centro įsteigimui – 3,04 mln. eurų [1].
Modernios praktinio mokymo bazės geriau tenkina potencialių paslaugų vartotojų poreikius ir didina profesinio mokymo paslaugų vartotojų skaičių [2]. Jose mokiniai dirba su naujausia įranga iš Švedijos, Vokietijos, JAV, Austrijos ir Japonijos gamintojų [1].
Profesinėse mokyklose diegiamos pažangios skaitmeninės mokymosi sistemos. Informacinių technologijų kabinetai aprūpinti naujausia kompiuterine bei programine įranga [2]. Mokiniai gali:
Švietimo valdymo informacinė sistema (ŠVIS) ir profesinio mokymo informacinė sistema (PMIS) užtikrina efektyvų mokymosi procesų valdymą ir stebėseną [3]. Šios sistemos leidžia automatizuoti profesinio mokymo įstaigų veiklos procesus ir sudaro sąlygas bendrojo priėmimo į profesinio mokymo įstaigas organizavimui [3].
Profesinio mokymo programų pasiūla 2025 metais atskleidžia aiškias darbo rinkos tendencijas ir studentų prioritetus. Šiuo metu profesinėse mokyklose galima rinktis iš 65 skirtingų profesinio mokymo programų [4].
Remiantis naujausiais duomenimis, populiariausios programos 2024 metais yra:
Inžinerijos ir inžinerinių profesijų srityje mokosi didžiausias skaičius studentų – 218 asmenų, socialinės gerovės srityje – 181, o sveikatos priežiūros programose – 126 studentai [4].
Profesinių mokyklų absolventų įsidarbinimo rodikliai rodo programų aktualumą darbo rinkoje. 2024 metais priimtųjų pasiskirstymas pagal sektorius išaugo 2%, lyginant su ankstesniais metais [5]. Daugiausia sutarčių sudaryta dėl IV kvalifikacijos lygmens programų (77%) [5].
Darbdavių analizė rodo, kad artimiausiu metu didžiausia paklausa išliks:
Naujai parengtas profesinio mokymo turinys orientuotas į žaliosios ir skaitmeninės ekonomikos augimą [7]. Iki 2026 m. planuojama atnaujinti 95 profesinio mokymo programas, siekiant atitikti šiuolaikinius darbdavių poreikius [7].
Technologijų sektoriuje ypač paklausūs tampa duomenų analitikai ir programinės įrangos specialistai [8]. Medicinos srityje auga telemedicinos specialistų poreikis, o pedagogikos ekspertai vis labiau koncentruojasi į skaitmeninių įrankių integravimą [8].
Profesinio mokymo finansavimo sistema Lietuvoje 2024 metais tapo dar labiau orientuota į studentų poreikius. Šiemet profesinėse mokyklose mokinių priėmimui pradėtas taikyti mokinio krepšelio principas, pakeičiant ankstesnę tvarką, kai valstybė nustatydavo finansuojamų vietų skaičių [9].
Pirminis profesinis mokymas Lietuvoje finansuojamas iš valstybės biudžeto [10]. Valstybės finansuojamos vietos 2024 metais skirtos 20,112 asmenų, kas yra 525 vietomis daugiau nei 2023 metais [9]. Finansavimas apima:
Profesinių mokyklų studentams teikiama dviejų tipų finansinė parama:
Mokymosi stipendijos:
Socialinės stipendijos:
Priėmimas į profesines mokyklas vykdomas centralizuotai per LAMA BPO sistemą [13]. Stojančiųjų konkursinį balą sudaro mokymosi pasiekimų ir brandos egzaminų įvertinimų aritmetinis vidurkis [14].
Stojimo prioritetai teikiami šia tvarka:
Svarbu pažymėti, kad norintiesiems mokytis profesinio mokymo įstaigose stojamųjų egzaminų nėra [12]. Priėmimas vyksta dviem etapais:
Profesinių mokyklų studentai taip pat gali gauti materialinę paramą ypatingais atvejais – dėl ligos, artimųjų netekties ar stichinės nelaimės, kurios dydis gali siekti iki 117 eurų [11].
Renkantis profesinę mokyklą, svarbu įvertinti ne tik mokymo programas, bet ir kitus esminius kriterijus, kurie užtikrina kokybišką profesinį išsilavinimą. Profesinių mokyklų kokybės vertinimo sistema apima tris pagrindinius aspektus, kurie padeda būsimiems mokiniams priimti tinkamą sprendimą.
Šiuolaikinės profesinės mokyklos infrastruktūra turi atitikti aukščiausius standartus. Iki 2027 m. profesinio mokymo įstaigų stiprinimui numatyta 110 mln. eurų investicijų iš įvairių Europos Sąjungos priemonių ir projektų [17]. Šios lėšos paskirstomos:
Beveik 39 mln. eurų numatyta profesinių mokyklų regionuose infrastruktūrai gerinti [17], užtikrinant, kad visi mokiniai galėtų naudotis moderniomis praktinio mokymo bazėmis.
Profesijos mokytojų kvalifikacija yra vienas svarbiausių kokybės rodiklių. Pagal galiojančius reikalavimus:
Baziniai reikalavimai dėstytojams:
Profesinėse mokyklose dėstytojų kvalifikacijos tobulinimui ir pameistrystės plėtrai skirta 20 mln. eurų [17], siekiant užtikrinti nuolatinį pedagogų profesinį tobulėjimą.
Praktinis mokymas sudaro net 70% viso profesijos dalykams skirto laiko [19]. Profesinės mokyklos aktyviai bendradarbiauja su verslo įmonėmis:
Praktikos organizavimo aspektai:
Statistika rodo, kad mokyklų absolventų įsidarbinimas svyruoja nuo 50 iki 80 procentų [17]. Šiuo metu 87% įmoniųmano, kad profesinės mokyklos turėtų efektyviau bendradarbiauti su verslu [1], o 86% profesinių mokyklų siekia turėti aktyvias bendradarbiavimo sutartis [1].
Svarbu paminėti, kad 6 iš 10 praktikantų lieka dirbti įmonėse, kuriose atliko praktiką [20], kas rodo sėkmingą praktinio mokymo sistemos veikimą. Šis rodiklis yra ypač svarbus renkantis profesinę mokyklą, nes parodo realias įsidarbinimo galimybes po mokslų baigimo.
Profesinių mokyklų absolventai 2024 metais susiduria su išskirtinėmis karjeros galimybėmis darbo rinkoje. Sparti ūkio kaita ir technologijų plėtra atveria naujas perspektyvas kvalifikuotiems specialistams.
Darbo rinka rodo stiprų poreikį profesinį išsilavinimą turintiems specialistams. Dauguma profesinės mokyklos mokinių po baigimo nori dirbti pagal įgytą profesiją [21]. Didžiausią paklausą turinčios sritys:
Statistika rodo, kad šiuo metu profesiniame mokyme mokosi 20 704 mokiniai, iš kurių 20 498 mokosi valstybės finansuojamose vietose [9]. Darbdaviai aktyviai ieško specialistų, ypač technologijų ir gamybos sektoriuose, kur įsidarbinimo galimybės siekia 80% per pirmuosius metus po baigimo [23].
Profesinė mokykla tampa ne tik keliu į darbo rinką, bet ir platforma tolesniam mokymuisi. Absolventai turi šias galimybes:
Užimtumo tarnyba siūlo papildomas galimybes persikvalifikuoti ir kelti kvalifikaciją, įskaitant:
Profesinių mokyklų absolventai vis dažniau renkasi verslo kūrimo kelią. Valstybė teikia įvairią paramą verslo pradžiai:
Finansinė parama verslui kurti apima:
Svarbu paminėti, kad verslo kūrimo paraiškos vertinamos pagal griežtus kriterijus, ypatingą dėmesį skiriant skaitmeninės ir žaliosios transformacijos tikslams [24]. Sėkmingam verslo startui būtina:
Profesinių mokyklų absolventai turi išskirtinę galimybę derinti praktines žinias su verslo įgūdžiais. Darbdavių apklausos rodo, kad 87% įmonių ieško specialistų su praktiniais įgūdžiais [21], o tai suteikia absolventams konkurencinį pranašumą tiek ieškant darbo, tiek kuriant nuosavą verslą.
Užimtumo tarnybos duomenimis, profesinio mokymo absolventai gali gauti finansavimą persikvalifikavimui į prioritetines profesijas, kas dar labiau praplečia jų karjeros galimybes [2]. Šis lankstumas leidžia specialistams prisitaikyti prie kintančių rinkos poreikių ir nuolat tobulinti savo profesines kompetencijas.
Profesinis mokymas Lietuvoje tapo moderniu, perspektyviu keliu į sėkmingą karjerą. Šiuolaikinės profesinės mokyklos, aprūpintos naujausia įranga ir vedamos kvalifikuotų dėstytojų, ruošia specialistus, kurių paklausa darbo rinkoje nuolat auga.
Statistika rodo įspūdingus rezultatus – 70% absolventų įsidarbina per pirmuosius šešis mėnesius po mokslų baigimo. Valstybės finansavimas, stipendijų sistema ir modernios praktinio mokymo bazės sudaro puikias sąlygas įgyti perspektyvią profesiją.
Būsimiems studentams svarbu atidžiai įvertinti mokyklos infrastruktūrą, dėstytojų kvalifikaciją ir praktikos galimybes. Papildomos žinios apie profesinį mokymą prieinamos Mes mokome.lt platformoje, kur teikiami specializuoti nuotoliniai kursai.
Profesinė mokykla – tai ne tik kelias į darbo rinką, bet ir tvirtas pagrindas tolesniam mokymuisi ar nuosavo verslo kūrimui. Tinkamai pasirinkta profesinė mokykla ir specialybė gali tapti raktu į sėkmingą profesinę ateitį 2025 metais ir vėliau.
K1. Kokios yra populiariausios profesinio mokymo programos 2024 metais? Populiariausios programos yra motorinių transporto priemonių kroviniams vežti vairuotojo, elektriko ir paramediko. Inžinerijos, socialinės gerovės ir sveikatos priežiūros sritys pritraukia daugiausiai studentų.
K2. Kaip finansuojamas profesinis mokymas Lietuvoje? Pirminis profesinis mokymas finansuojamas iš valstybės biudžeto. 2024 metais skirta daugiau nei 20 000 valstybės finansuojamų vietų. Studentai taip pat gali gauti mokymosi ir socialines stipendijas.
K3. Kokie yra pagrindiniai kriterijai renkantis profesinę mokyklą? Svarbiausi kriterijai yra mokyklos infrastruktūra, dėstytojų kvalifikacija ir patirtis bei praktikos galimybės įmonėse. Taip pat reikėtų atsižvelgti į mokyklos bendradarbiavimą su verslo įmonėmis ir absolventų įsidarbinimo rodiklius.
K4. Kokios karjeros perspektyvos atsiveria baigus profesinę mokyklą? Absolventai turi geras įsidarbinimo galimybes, ypač IT, statybų ir gamybos sektoriuose. Jie taip pat gali tęsti mokslus aukštosiose mokyklose, kelti kvalifikaciją ar pradėti nuosavą verslą, pasinaudodami valstybės teikiama parama.
K5. Kaip profesinės mokyklos modernizuojamos 2024 metais? Profesinės mokyklos aprūpinamos naujausia mokymo įranga ir technologijomis, kuriamos modernios praktinio mokymo bazės. Diegiamos skaitmeninės mokymosi sistemos, o mokyklos bendradarbiauja su verslo įmonėmis, siekdamos užtikrinti aukštą mokymo kokybę.
[1] – https://sc.bns.lt/view/item/474347
[2] – https://uzt.lt/mokymai/parama-mokymuisi/profesinis-mokymas/112
[3] – https://www.nsa.smm.lt/projektai/infrastrukturiniai-projektai/profesinio-mokymo-ir-mokymosi-visa-gyvenima-informaciniu-sistemu-ir-registru-pletra/
[4] – https://lamabpo.lt/sudaryta-beveik-tukstantis-profesinio-mokymo-sutarciu/
[5] – https://lamabpo.lt/wp-content/uploads/2024/11/2024-m.-bendrojo-priemimo-i-PMI-rezultatu-apzvalga.pdf
[6] – https://www.kpmpc.lt/kpmpc/wp-content/uploads/2017/03/V_Levickis_profesinio_mokymo_absolventas_darbdaviu_lukesciai.pdf
[7] – https://kpmpc.lrv.lt/lt/naujienos/parengtos-ir-atnaujintos-33-profesinio-mokymo-programos
[8] – https://www.profcentras.lt/kurios-profesijos-yra-paklausiausios-2024-metais-analize-ir-prognozes/
[9] – https://lamabpo.lt/profesinis-mokymas/
[10] – https://smsm.lrv.lt/lt/veiklos-sritys-1/smm-svietimas/profesinis-mokymas/profesinio-mokymo-finansavimas-ir-aprupinimas/
[11] – https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1228743/profesiniu-mokyklu-mokiniai-gales-gauti-mokymosi-ir-socialines-stipendijas
[12] – https://igykprofesija.lt/priemimas/
[13] – https://smsm.lrv.lt/lt/veiklos-sritys-1/smm-svietimas/profesinis-mokymas/priemimas
[14] – https://lamabpo.lt/profesinis-mokymas/susipazinkite-su-priemimo-galimybemis/
[15] – https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/2396217/profesines-mokyklos-kratosi-etikeciu-atima-studentu-is-kolegiju-uz-moksla-ir-5000-euru
[16] – https://smsm.lrv.lt/lt/naujienos-1/pranesimai-ziniasklaidai-1/prasideda-vasaros-priemimas-i-profesines-mokyklas/
[17] – https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.320812?jfwid=
[18] – https://e-seimas.lrs.lt/rs/legalact/TAD/TAIS.105155/format/ISO_PDF/
[19] – https://mukis.lt/mokiniams/mokymosi-ir-praktikos-galimybes/profesinis-mokymas
[20] – https://www.delfi.lt/verslas/verslas/cpva-komunikacijos-specialistas-daugiau-nei-50-proc-imoniu-susiduria-su-nuolatiniu-darbuotoju-trukumu-95266691
[21] – https://www.vdu.lt/cris/bitstreams/8662ffcf-d3e5-4841-835e-9547d61cade5/download
[22] – https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/57047/vis-daugiau-aukstaji-issilavinima-turinciu-zmoniu-renkasi-profesines-mokyklas
[23] – https://smsm.lrv.lt/lt/naujienos-1/pranesimai-ziniasklaidai-1/pokyciai-profesiniame-mokyme-verslui-daugiau-galimybiu-tiesiogiai-isitraukti-i-specialistu-rengima/
[24] – https://uzt.lt/parama-verslo-kurimui/487